Coureurs
Met    aanvulling
Cees van Dongen
Cees van Dongen, 23-12-2011 overleden.

De Racesport.nl redactie ontving zojuist het trieste bericht dat oud coureur Cees van Dongen vrijdagmiddag 23 december na een langdurig ziekbed op 79 jarige leeftijd is overleden.

Ongeveer een jaar geleden werd bij Van Dongen een ernstige vorm van [erg scheldwoord] -een melanoom met uitzaaiingen- ontdekt en het afgelopen jaar verslechterde zijn gezondheid. Ondanks zijn slechte lichamelijke gesteldheid woonde Van Dongen afgelopen jaar nog de Dutch TT bij en was hij nog aanwezig bij het 50 jarige jubileum van Yamaha.

Tijdens zijn bezoek aan de Dutch TT liet van Dongen nog weten elk beetje hoop aan te zullen grijpen om zijn ziekte te overwinnen, een strijd die de inwoner van Capelle aan de IJssel op 23 december heeft verloren.

Cees van Dongen 1932 - 2011
Cees van Dongen begon zijn sportcarrière als wielrenner. Zijn vader werkte bij een motordealer in Rotterdam. Op 12-jarige leeftijd ging Cees daar als leerling werken. Vader van Dongen nam zelf met een DKW aan motorraces deel. In 1953 nam Cees voor het eerst zelf deel aan een bromfietsrace in Vriezenveen, met een Victoria FM 38L-motortje in een Solex-frame. In 1954 hadden vader en zoon van Dongen een DMF-bromfiets geprepareerd, waarin een ILO-motorblokje zat. Hij won in dat jaar alle (straat)races waarin hij startte. Ook reed Cees in dat jaar enkele malen op echte (geleende) wegracemotoren. Hij kreeg van zijn baas zelfs een echte Norton Manx 500 cc ter beschikking.

In 1958 behaalde hij voor het eerst de Nederlandse 250 cc-titel met een omgebouwde NSU Sportmax. In 1959 kon hij niet over voldoende financiële middelen beschikken om te racen. De KNMV stelde in dat jaar echter de 50 cc-klasse in, waarin Cees met een Dürkopp aan de start kwam. In 1960 werd Cees er Nederlands kampioen mee.

In 1961 kwamen de Japanse merken Honda en Yamaha op de Nederlandse markt. Cees wist voor de TT-races in Assen zelfs een Yamaha 125 cc fabrieksracer ter beschikking te krijgen. Vanaf 1962 ging Cees echter verder met Honda. Hij werd Nederlands kampioen in de 250 cc-klasse en zou in de jaren daarop nog veel meer Nederlandse titels verzamelen: In de 50 cc-, 125 cc- en 250 cc van 1962 tot en met 1969! Hij deed dit met Honda's, Kreidlers en Bultaco's.

In 1964 was Cees kampioen in twee klassen tegelijk: 50 cc met Kreidler en 125 cc met Honda. Hij kreeg in dat jaar aanbiedingen van verschillende fabrieksteams. Van MZ kreeg hij een fabrieksracer voor de TT van Assen. Cees wilde echter liever niet voor één merk rijden: dat zou hem ook aan één klasse binden. Wel kreeg hij van tijd tot tijd snel materiaal aangeboden waarin hij aan Grand Prix-wedstrijden om het wereldkampioenschap deelnam. Hij won er één: de 125 cc-klasse in 1969 in Spanje met een fabrieks-Suzuki uit 1968.

In 1971, 1972, 1976 en 1978 werd Cees weer Nederlands kampioen in verschillende klassen. Hij had inmiddels een gezin en ging minder aan wedstrijden deelnemen. In 1980 nam hij voor het laatst deel aan de TT (wel in twee klassen: 50 cc en 125 cc). Hij ging hierna over tot het prepareren van motorfietsen voor andere coureurs.

Naast de vele titels en een Grand Prix zege werd van Dongen, samen met Hans Spaan en Jos Schurgers een van de drie Nederlanders die een 125cc Grand Prix wist te winnen, na zijn actieve carrière lid van verdienste van de KNMW en kreeg hij de Hans de Beaufort-beker, de hoogste onderscheiding in de Nederlandse motorsportwereld, uitgereikt.
Expert
Maarten's Kreidler Club! • Toon onderwerp - Cees van Dongen, 23-12-11 overleden
CEES VAN DONGEN
rekordhouder

Cees van Dongen is in veel opzichten een breker van rekords . Hij is samen met Lo Simons rekordhouder met 14 nederlandse kampioenschappen , hij heeft een snelheidsrekord op zijn naam staan en waarschijnlijk is hij de oudste coureur geweest die tot zijn 48e in de grand prix racerij gereden heeft , of anders een van de oudsten . Daarnaast heeft hij 23 keer meegedaan met de Asser TT en als je alle afzonderlijke klassen meeteld kom je op 41 keer wat ook weer een rekord is .
Het racen op motoren zit de familie van Dongen in het bloed , want de vader van Cees heeft geraced , en de zoon van Cees heeft geraced . De fijne kneepjes van het vak werden Cees geleerd door zijn vader , die niet alleen coureur maar ook monteur voor een aantal grasbaanrenners is geweest . Begin jaren vijftig werden in Nederland voor het eerst 50cc races georganiseerd . Eerst waren het min of meer illegale brommerraces , en in 1953  
toen Cees 21 jaar was reed hij voor het eerst mee . Dit werdt niet zo'n succes want na enkele ronden verloor hij het motorblok ! Het jaar daarop ging het beter . Zijn motor was toen een 50cc D.M.F , een heel eenvoudig motortje zonder versnellingen maar met een geweldige trekkracht . Volgens eigen zeggen trok hij sneller op dan een 500cc BMW ! Daarop werden gelijk acht wedstrijden gewonnen . In 1955 werden de 50cc races verboden en Cees ging in de grotere klassen rijden . Er werden enkele races met een 125cc DKW gereden en in 1956 in de 250cc klasse met een NSU en de 500cc klasse met een Norton . Hierna zou Cees alleen nog maar in de lichtere klassen rijden . Het duurde niet lang of Cees reed zijn eerste internationale race . Op het circuit van Assen reed hij in 1957 de TT met een 125cc NSU . Nu begon het echte werk en het volgende jaar wordt Cees Nederlands kampioen met een 250cc NSU . In het jaar 1959 wordt er niet geraced want het geld was op , en sponsors had je toen nog niet . Maar in de volgende jaren zal Cees regelmatig kampioen worden in de 50cc , 125cc en 250cc . In het WK gaat het wat minder snel en het zal tot 1964 duren voordat hij in de punten rijdt . In dat jaar en de twee daaropvolgende jaren is Cees ook de enigste Nederlandse coureur die punten haalt en altijd in de 50cc . Langzaamaan begint Cees door te breken en ook in de 125cc rijdt hij punten

bijelkaar . 1969 wordt zijn topjaar , hij wint zijn eerste GP en wordt derde in het WK klassement . Dit had zelfs een tweede plaats kunnen zijn , maar door een konflikt met zijn sponsor heeft hij de laatste twee GP's niet gereden . Cees heeft dan de leeftijd berijkt waarop de meeste coureurs allang gestopt zijn , maar gaat onverdroten verder . In 1970 haalt hij punten in de 50cc , 125cc en 250cc en behaalt weer een podiumplaats in de 125cc . Zo blijft het jarenlang doorgaan waarbij hij regelmatig de best geklasseerde Nederlander is en zeer regelmatig Nederlands kampioen . 1980 wordt het laatste jaar en de TT Assen zijn laatste race . Cees is dan 48 jaar en heeft dan 26 jaar lang geraced en niet minder dan 23 keer de TT gereden . In al die jaren is hij 14 keer Nederlands kampioen geworden , een record dat hij deelt met Lo Simons . Tijdens die TT werdt Cees op gepaste wijze gehuldigd . Ook nadat hij gestopt is zal hij toch nog op snelle

motoren rijden en eerst in 1981 zal hij een wereldrecord vestigen . Daarna zal hij meedoen aan klassiekerraces en dat doet hij zelfs tot op de dag van vandaag !
Bij zo'n lange staat van dienst mag een lijst met racemotoren waar Cees op gereden heeft natuurlijk niet ontbreken , want dat zijn er nogal wat ; D.M.F. , Norton , Durkopp , Royal Nord , Victoria , NSU , Tohatsu , Greeves , Eysink , DKW , Bultaco , Jamathi , Yamaha , Suzuki , MZ , Kreidler , Morbidelli , Honda en MBA .

On board camera's zijn niet alleen van deze tijd . Ook in de jaren zestig werden al opnamen vanaf de motor gemaakt . Op de foto is te zien hoe er een camera op de Honda van Cees wordt gemonteerd om filmbeelden te maken voor de NTS .
resultaten
CEES VAN DONGEN
hoogste plek WK : 3e
GP zeges : 1
GP podiums : 4
Nederlands kampioen : 14x

Bron Cees van Dongen.

Cees van Dongen & Ricardo Tormo TT Assen 1977