Coureurs
Met    aanvulling
Jan Huberts
Jan Huberts,

Ook Jan Huberts is een motorcoureur van het eerste uur. Na jarenlang als coureur onderweg te zijn geweest en voor verschillende fabrieken te hebben gereden werd hij manager van oa Boet van Dulmen en Hans Spaan. Ook daarin vierde hij zeer grote successen en met Hans Spaan en Wilco Zeelenberg werd op Honda fabrieksmateriaal in de jaren tachtig menig GP gewonnen en werd Spaan twee maal tweede in het WK in het door Jan Huberts gerunde team. Hoog tijd om eens met deze man van gedachte te wisselen.
Jan, hoe bent u in de motorsport terecht gekomen en welk jaar was dat ?
Door vrienden en toen ben ik met een busreis in 1954 voor het eerst naar de TT gegaan.

Met een vlotte babbel lukte het u om bij diverse fabrieken fabrieksmotoren los te krijgen, hoe vlikte u dat ?
Ik was een van de eersten die talen sprak en die contact op nam met fabrieken.

Op welke motoren en welke klasses heeft u allemaal gereden ?
Ik was fabrieksrijder voor MZ, Derbi, Kreidler en Honda. En in totaal heb ik 156 overwinningen geboekt zowel nationaal als internationaal.

Hoeveel GP overwinningen staan er op uw naam en waar en wanneer was dat ?
Ik heb twee GP's gewonnen in 1962 en zes nederlandse titels.

Hoe lang bent u als coureur onderweg geweest ?
Ik ben begonnen in 1957 en gestopt in 1982 in totaal is dat 26 jaar.
Weet u nog hoeveel GP starts u heeft gemaakt ?
In totaal heb ik 133 GP starts gemaakt waarvan ik er twee won met de fabrieks kreidler.

Hoe vaak bent u Nederlandskampioen geweest en in welk jaar was dat ?
Ik ben zes keer Nederlandskampioen geweest.

Met de twaalfversnellingskreidler kon u nogal goed overweg, raakte je nooit de tel kwijt met zoveel verhoudingen ?
Na een dag oefenen was ik er al 100% aan gewend,alleen Anscheidt en ik konden er goed mee overweg,het probleem als op het circuit en op je tegenstander en op je toerenbereik moet letten,maar 700 toeren,moet het wel automatisch gaan.

Op welk circuit reed u het liefst en waarom ?
OP alle moeilijke circuits,omdat ik snel leer

Wat was uw ergste blessure die u in de motorsport heeft opgelopen ?
Dubbele beenbreuk.

Wat genoot uw voorkeur, tweetakt of viertakt ?
Vroeger moest je echt tweetaktrijder zijn,nu maakt het haast niets meer uit.

Vroeger was alles wat primitiever en meer ontspannen, wat is uw leukste herinnering als coureur zijnde ?
Dat de coureurs vroeger allemaal met elkaar omgingen,maar door het vele geld is dat nu helaas niet meer.

Na als coureur te zijn gestopt heeft u jaren lang een team gerund met andere hoofdzakelijk Nederlandse rijders. Kon u de sport niet loslaten naar uw eigen actieve careire ?
Ik was de enige Nederlandse rijder met goede contacten met alle fabrieken,daar moest ik wel wat mee doen,mijn hart lach nu eenmaal in de motorsport.

Samen met Jaap Voskamp ontwikkelde u de Huvo-Casal, Jorg Muller zorgde voor nog wat extra vermogen en met Bianchi aan het stuur was succes verzekerd. Hoe kreeg u het toch voor elkaar om met zoń klein team de grote fabrieken zo stevig partij te geven ?
Door met de goede mensen te werken.

Later met Hans Spaan op een fabrieks Honda twee keer vice wereldkampioen geweest en menig GP overwinning behaald, hoe kijkt u hier op terug ?
Dit was een zeer succes volle periode en dat blijven altijd mooie herinneringen.

Ook met Wilco Zeelenberg won uw team een GP (Duitsland 1990) Hadden jullie het aller snelste
materiaal van Honda of hadden de buitenlandse teams beter materiaal ?

Het materiaal af fabriek is voor alle fabrieksrijders het zelfde,twee monteurs van iedere rijder gaan in de winter om de motoren van de grond af op te bouwen,alleen de monteurs met de meeste ervaring kunnen de motoren in de loop van het seizoen iets sneller krijgen.

Nu vele jaren later is er veel veranderd in de sport, de 500cc is vervangen door de GP1 met nog maar 17 rijders op het startveld, wat vindt u van deze ontwikkeling ?
De ontwikkeling is goed maar de kosten zijn te hoog.

De tweetakt zal langzaam maar zeker verdwijnen van het toneel, wat vind u daar van ?
Het zal weinig verschil uitmaken.
Jan Huberts. 2e van links


Ook de Nederlandse motorsport gaat hard achteruit, wat moet er volgens u gebeuren om het tij te doen keren
Er moet een grote sponsor komen met een goede organisatie,om de jeugd goed te begeleiden.

Hoe kijkt u in zijn totaal tegen de hedendaagse racerij aan, is er nog toekomst voor kleinschalige teams ?
Niet in de GP klasse maar andere klassen wel degelijk.

U rijdt nog regelmatig in classicraces, wat beleeft u als u weer op zoń klassieker zit en over het circuit dendert ?
Het is een heerlijk gevoel om met oude collega's nog over de circuits te rijden en daar krijg je dan ook een kick van.

Tot slot, wat is het allermooiste moment uit uw hele motorsportverleden ?
De TT van Assen 1978 125cc als laatste van start en toch noch derde worden

Jan, Bedankt voor dit interview!

Met dank aan Ben Looijen voor het mogen plaatsen van dit interview.


Voor meer info