Motorsport Zundapp - Uitgelicht.
naar de kerk. 'Dat is wat ze zeggen, dus een Kreidler komt er hier echt niet in'.
'Boven alles ben ik gek op Zündapp',
Diep in Noord Brabant, vlakbij het kasteel Stapelen, ligt Boxtel. Een plaats waar oude normen en waarden nog gelden en middeleeuwse rituelen achter gesloten deuren de gang van alledag bepalen. Sinds het Heilig Bloedwonder in 1380 staat Boxtel ferm op de kaart. Dat ook de Boxtelse bromfietsers een eigen subcultuur kennen is dan ook niet verwonderlijk. Wie de snelste heeft mag hem namelijk metallic paars spuiten!
Huub Graste heeft een schuur vol met paarse Zündapp's. We staan dan ook in het hol van de leeuw. Als werktuig-
Tekst en foto's: Tom Haanstra
bouwkundige en ontwerper van industriële lakstraten heeft Huub wel eens een uurtje over en hij doet niets liever dan zijn 'Dapp's nog dikker maken. Boeren brommen door de week op de trekker en op zondag met de vrouw op de Zündapp
Helemaal links het progressief werkende veersysteem, in het midden de `natte' Dell Orto en rechts de radiator met de computerfan
Drie eigenbouwprojecten van Huub. Vooraan de HG II, in het midden de HG 1 en daarachter een chopper met wel zéér geavanceerde luchthappers op de dubbele voorrem
voegt hij er volkomen overbodig nog aan toe. Als jong soldaat van een jaar of 18 bouwde de Groene Baret al zijn eerste project: een Royal Nord kreeg een roterendeinlaat. 'Er zijn een paar zaken heel belangrijk als je aan zo'n klus begint. Eerst moet je alles op papier hebben of anders toch in het koppie, want je kan niet zomaar als een blinde gaan zagen'. Aan zijn klassieke tekentafel komen de schetsen met de Rotring-pen tot leven op kalkpapier. Zo moeten Diplom-mgenieurs ook ooit over het blok gebogen hebben gezeten.

De droge kant
Kijken naar Kreidlers doet Graste principieel niet. 'Die mannen gebruiken allemaal dezelfde onderdelen, ik maak alles zelf Pa Graste drukte zijn zoon op het hart:
'Jongen, je mag zo hard gaan als je wil, maar wel met 49 cc'. Nog steeds hebben de blokken een boring van 39 mm bij de standaard slag van 41,8 mm, anders is het niet eerlijk. Dat de brommer voor oom agent hoogst illegaal is, vindt Huub
minder erg. 'Het gaat mij niet om het rijden'. Het eerste project is een 529 blok met een 26 mm Mikuni gasfabriek. `De inlaat zit aan de droge kant, dat maakt alles wat eenvoudiger'. Snelle tweetakten van
nu gebruiken zonder uitzondering een membraaninlaat, maar daar is Graste geen fan van 'Het mooie van de schijf is dat je asymmetrische timing kan toepassen
De HG 1 had een 26 mm Mikuni met onderaan de verstelbare sproeier

een membraan kun je bijna niet sturen'. De complexe onderdelen die nodig zijn, maakt Graste zonder uitzondering zelf.
Het huis wordt uit aluminium gedraaid en gefreesd en de schijfjes zelf zijn laagjes glasvezeldoek met epoxyhars. Als meenemer laten een paar koppelingsplaten in de draaibank het leven en worden met klinknageltjes aan de schijf vast gezet Om urenlang 'sproeieren' te voorkomen is de Mikuni 'even' voorzien van een instelbare hoofdsproeier. 'De ruimte tussen de
krukas en de cilindervoet is zo groot datje geen hap uit de krukwang hoeft te halen om ruimte voor de gasstroom te maken'.

Geluksgetal
Het nadeel van één roterende inlaat zit aan de andere kant van het blok. Door de drijfstang en de cilindervoet komt het gas moeilijker bij de rechter spoelpoort. Dat moet anders kunnen. Huub kruipt weer achter de tekentafel en begint met het ontwerpen
HG Solutions Tuning

van een blok met twee roterende inlaten én waterkoeling. 'De natte kant van het blok, waar de olie en de koppeling zitten, heeft zoveel ruimte tussen de krukas en het primaire tandwiel dat er een roterende inlaat tussen past', vertelt Graste. Na heel
wat passen en meten heeft Huub ook een oplossing voor het koppelingsdeksel. Een dammetje vlak achter de inlaatpoort sluit oliedicht aan op het ingekorte zijdeksel. In het handboek 'Opvoeren der kleine twee-
taktmotoren' staat dat twee ronde inlaten veel meer verlies leveren dan één grote.
Met wat rekenwerk en de correctiefactor uit het stokoude boekje komt Huub op 19 en nog wat millimeter per gasfabriek.
Tot zover de wetenschap: 'Ik heb altijd op nummer 21 gewoond en mijn geluksgetal is ook 21, dus kwamen er twee 21mm
Dell'Orto's klaar te liggen.'
De toerenteller van de HG 11 is een omgedraaide Yamaha-koplamp. Het signaal van de LED- aanduiding komt uit de ontsteking van broer Jan
Het nieuwe pasvlak om de olie in het blok te houden


Straalmotor
Als de inlaten af zijn is de krukas aan de beurt Na het tunen van de zuiger wordt de onbalans berekend. Eerst zijn de krukwangen apart aan de beurt en dan de gehele `kruk. 'ik ga daar heel ver in, alles moet tot op een 1 /6000-ste gram in balans zijn, daar ben je wel een paar avonden mee zoet.' Het resultaat mag er zijn: het blok draait toerentallen van een straalmotor, maar trillen doet het
Voor de HG !1 S heeft Huub de cilinder naar achteren geplaatst voor een nog betere gasstroming (wordt vervolgd...)
echt niet. De poorttiming en de uitlaat berekent Graste natuurlijk ook zelf. Dit is kennis die niet iedereen zomaar vindt op het internet, maar gelukkig kan je altijd bij Huub aanbellen voor hulp. Voor
de vonkjes komt broer Jan in beeld. Met zijn jarenlange ervaring in de elektronica maakt hij een 'multi-spark' ontsteking' In plaats van één vonk vonkt de bougie in zeer korte tijd een aantal keer achter elkaar. Bij laag toeren werkt dat echt heel
goed. Toch zit er een grijs gebied in al mijn berekeningen', erkent Huub. 'Met twee gasfabrieken hab ik geen idee hoe de stationaire afstelling moest. Gelukkig is de praktijk soms toegeeflijk: één carburateur gaat helemaal dicht en de andere zorgt
voor het stationair mengsel. Geef je eenmaal een streepje gas dan is het verschil tussen de carburateurs minimaal.'
Rauw
Zo'n potent blok moet natuurlijk wel
een beetje leuk verpakt worden, dus in een aangepast Famel-frame met upsidedown voorvork en polyester tank. 'De voorvork en de achterveer komen bij het grofvuil vandaan en de tank met het zitje zijn zelfbouw'. De koplamp en het huis van de toerenteller zijn van Yamaha.
Veel werk zit in de zelfbouw-achter-
brug met progressieve vering. Met een drinkwaterpomp uit een caravan en een











Spektakel van de bovenste plank: twéé roterende inlaten zijn goed voor 18 pk!


computerventilator op de originele radiator is ook de koeling op orde. Wat deze 'Dapp een `racelook' geeft is de rauwe afwerking van alle aluminium delen.
'Gewoon grof schuren', aldus Huub.
Voor de kleur heeft Graste geen uren
over de tekentafel gehangen. `Gewoon Boxtels paars'. Soms zijn dingen dus — ook in Boxtel — wel simpel...
HG solutions Tuning
Mijn dank aan Wim           
Spektakel van de bovenste plank: twéé roterende inlaten zijn goed voor 18 pk!